Co nowego w krainie zmysłów?

Na stronie naszej szkoły, co jakiś czas, opisujemy działania związane z realizacją innowacji „W krainie zmysłów” opartej o ogólnopolski projekt „Gramy zmysłami”. Co miesiąc – od października do maja uczniowie, w ramach spotkań z pedagogiem, realizują zadania z elementami integracji sensorycznej i sensoplastyki.

W październiku naszym zadaniem do wykonania był „sensoryczny spacer”, w listopadzie uczniowie wykonywali zadanie sensoryczna matematyka, a w grudniu wykonywaliśmy sensoryczne ozdoby świąteczne – te zadania opisywaliśmy już w poprzednich miesiącach. A co działo się w styczniu, lutym i marcu?W styczniu uczniowie, wspólnie z panią pedagog Katarzyną Blak-Filus wykonywali zadanie, które miało na celu zaangażować nasz wzrok. Wykonaliśmy zadanie „Wodne malowanie”.

Pierwsze doświadczenie wiązało się z ułożeniem popularnych cukierków kolorami na talerzyku, a następnie dolaniu wody na środek talerzyka. Uczniowie mogli zobaczyć, jak stopniowo pojawiają się różne barwy, ich kolor staje się coraz bardziej intensywny. Drugim zadaniem był eksperyment z wodą, pianką do golenia i barwioną wodą. Przy użyciu pipetek, uczniowie obserwowali, jak przenikają się kolory. Zmysł wzroku jest najważniejszym zmysłem w naszym organizmie, to dzięki niemu odbieramy tak wiele informacji ze świata! W lutym wykonywaliśmy zadanie pt. „Żelkowy slime”, uczniowie wykonali z żelek i cukru pudru żelkowy gniotek. Przy pomocy kuchenki mikrofalowej rozpuściliśmy żelki, a następnie uczniowie mieli okazję ugniatać pięknie pachnący slime. Dodatkowym zadaniem było stworzenie figurki z gniotka. Uwieńczeniem tego ćwiczenia była możliwość zjedzenia własnoręcznie przygotowanego gniotka! W tym ćwiczeniu zaangażowaliśmy kilka zmysłów: zmysł dotyku, węchu, wzroku oraz smaku.

Ćwiczenie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem uczniów. W marcu czekało na nas zadanie „Sensoryczne kodowanie”. W ramach zajęć wykonaliśmy dwa ćwiczenia – zakodowane hasła do odszyfrowania z dobrymi i motywującymi myślami dla każdego ucznia oraz przeplatane kodowanie – uczniowie przeplatali sznurek przez makaron zgodnie z zakodowaną kartą.W trakcie tego ćwiczenia zaangażowaliśmy zmysł wzroku i dotyku. Wszystkie ćwiczenia wykonywane w miesiącach styczeń-marzec ćwiczyły również motorykę małą. Pamiętajmy, że wykorzystanie elementów integracji sensorycznej, zabaw sensoplastycznych podczas zajęć ma właściwości terapeutyczne: uspokaja, odpręża, rozładowuje napięcie emocjonalne i mięśniowe. Ponadto, zajęcia takie ułatwiają nawiązywanie kontaktu emocjonalnego oraz przyczyniają się do budowania właściwych relacji, a także uczą współdziałania w grupie. Przed nami ostatnie dwa zadania. Ciekawe, co tym razem na nas czeka? 

Skip to content