Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy dla najmłodszych

Ćwiczenia artykulacyjne odgrywają zasadniczą rolę zarówno w profilaktyce, jak i w terapii logopedycznej. Stanowią one ważny etap pracy w terapii dzieci z wadami wymowy, dysartrią oraz dzieci, u których stwierdzono opóźniony rozwój mowy.

Zaproponowane poniżej ćwiczenia umożliwiają usprawnienie mięśni poprzecznych i podłużnych języka, mięśnia okrężnego ust, mięśni pierścienia zwierającego gardło, a także mięśni policzków i żuchwy.
Ćwiczenia warg i policzków:
– nadymanie policzków, wargi są zwarte;
– nadymanie policzków i przenoszenie powietrza z jednego do drugiego;
-parskanie;
– przytrzymywanie wargami kredki, ołówka, szpatułki;
Ćwiczenia języka:
– unoszenie języka na przemian do górnych i dolnych zębów przy szeroko odwiedzonej, opuszczonej żuchwie;
– dotykanie czubkiem języka na przemian raz jednego raz drugiego kącika ust;
– kląskanie szerokim językiem;
– podczas kląskania zatrzymywanie się i przytrzymywanie(przyklejanie) szerokiego języka do podniebienia twardego – próba uzyskania pozycji tzw. kobry;
Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
– ziewanie przy szeroko otwartej jamie ustnej, język leży na dnie jamy ustnej;
– naśladowanie kaszlu z wysuniętym językiem na zewnątrz;
– wypowiadanie połączeń samogłoskowych ze spółgłoskami tylnojęzykowymi: uku, oko, eke, gę-gę;
– naśladowanie chrapania;
Drogi Rodzicu:
systematycznie wykonuj z dzieckiem ćwiczenia usprawniające narządy mowy, to znacznie przyspieszy proces terapeutyczny;
ćwicz z dzieckiem podczas zabaw na świeżym powietrzu lub podczas podróży samochodem, potraktujcie czas ćwiczeń jako wspólny czas zabawy;
zawsze motywuj dziecko pozytywnie, np. pochwałami słownymi
Trzymam mocno kciuki za systematyczność w ćwiczeniach!

Opracowanie: Agnieszka Wytrwał- neurologopeda

Źródło:
Danuta Pluta- Wojciechowska, Dyslalia obwodowa, Bytom 2019
Edyta Joanna Lichota, Terapia wad wymowy, Kraków 2009