Dzień Bezpiecznego Internetu – materiały dla rodziców i opiekunów

Szanowni Państwo – Rodzice i Opiekunowie,

9 lutego obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu. Dzień ten jest obchodzony z inicjatywy Komisji Europejskiej już od 2004 roku. 

Organizatorem wydarzenia w Polsce od 2005 roku jest Polskie Centrum Programu Safer Internet. DBI ma na celu przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców i nauczycieli z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania internetu. 

Obecnie z internetu korzysta już ponad połowa populacji na Ziemi.  Media społecznościowe, wyszukiwarka Google czy tworzenie/czytanie i oglądanie treści w Internecie to już nasza codzienność.  Tempo ogromu informacji i treści, które znajdują się w sieci może przytłoczyć nie tylko nas, ale przede wszystkim nasze dzieci. W gąszczu informacji dzieci mogą się zgubić i poza wartościowymi materiałami, mogą natknąć się na niewłaściwe treści, które mogą odbić się na ich psychice czy więziach społecznych. Takimi treściami są wulgaryzmy, wątpliwe porady, pornografia itp. Badania pokazują, że tylko 28% polskich 9–17-latków jednoznacznie zadeklarowało, że nie miało styczności z niebezpiecznymi treściami (Pyżalski, Zdrodowska, Tomczyk, 2019). Nowe technologie i codzienne korzystanie z Internetu,
w dobie nauczania zdalnego, to nasza codzienność. Internet ułatwia naukę, pozwala podtrzymać relacje z rówieśnikami, ale też zawiera szkodliwe treści. W artykule postaramy się zamieścić treści, szczególnie istotne w obchodach Dnia Bezpiecznego Internetu. Na końcu znajdą Państwo dodatkowe materiały, z którymi w naszej opinii warto się zapoznać.

 Bezpieczeństwo dzieci w internecie

Na samym początku warto wspomnieć o bezpieczeństwie dzieci w sieci i pomyśleć nad wprowadzeniem zasad korzystania z internetu, a także z urządzeń cyfrowych. Na stronie dzieckowsieci.pl znajdą Państwo wiele przydatnych informacji. Warto zapoznać się ze wskazówkami dotyczącymi zasad. Poniżej krótkie ich omówienie:

  1. USTALENIE Z DZIECKIEM ZASAD KORZYSTANIA Z INTERNETU

Warto z dziećmi ustalić zasady korzystania z internetu, które zapewnią im bezpieczeństwo. Zasady te powinny być dostosowane do wieku. W codziennej rozmowie starajmy się  przypominać o ustalonych zasadach, zachęcajmy dzieci do zadawania pytań, dzielenia się wątpliwościami. Warto pamiętać o takich aspektach, jak:

  • najmłodsze dzieci powinny korzystać jedynie z pozytywnych i bezpiecznych treści (strony, aplikacje, gry) wskazanych przez rodziców Warto też poruszyć z najmłodszymi aspekt niebezpiecznych treści i poprosić, by w razie zauważenia takich, zgłosiły się do nas;
  • czas korzystania z sieci powinien być ograniczony. Zaleca się, by  dzieci w wieku wczesnoszkolnym nie korzystały z urządzeń ekranowych dłużej niż 2 godziny dziennie, a starsze do 4 godzin dziennie. Dobrym pomysłem jest ustalenie dnia bez internetu;
  • dzieci nie powinny korzystać z urządzeń elektronicznych na 1-2h przed snem;
  • najmłodszym dzieciom warto towarzyszyć podczas korzystania z sieci, nie powinny one samodzielnie korzystać z portali społecznościowych czy wyszukiwarek. Z kolei jeśli dzieci są starsze warto, by rodzice mieli wgląd w ekran komputera czy urządzenia mobilnego, z którego dziecko korzysta;
  • dzieci nie powinny publikować samodzielnie w sieci treści, szczególnie prywatnych informacji, filmów, zdjęć. Warto poinformować dzieci o konsekwencjach umieszczania różnego rodzaju prywatnych informacji w internecie;
  • warto umówić się z dzieckiem, że za każdym razem kiedy trafi na nieodpowiednie treści lub cokolwiek innego je w sieci zaniepokoi, natychmiast nas o tym poinformuje. Kiedy dziecko powie nam o czymś, starajmy się podejść do sprawy spokojnie, bez obwiniania dziecka, tak by nie straciło do nas zaufania. Warto dziecko pochwalić za zgłoszenie
    i wyjaśnić zaistniałą sytuację.
  1. UDOSTĘPNIANIE DZIECKU JEDYNIE POZYTYWNYCH I BEZPIECZNYCH TREŚCI

Kontakt z nieodpowiednimi treściami, jak pornografia, przemoc czy wulgarne materiały, może mieć szkodliwy wpływ na dziecko. Odpowiednio dobrane przez rodzica/opiekuna treści czy aktywności online mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój zarówno społeczny, emocjonalny jak i poznawczy dziecka.

  1. ROZMAWIAJMY Z DZIECKIEM O JEGO DOŚWIADCZENIACH W SIECI

Rozmowa z dzieckiem daje mu poczucie bezpieczeństwa i poczucie zainteresowania. Na bieżąco można omawiać sytuacje ze świata wirtualnego i zorientować się, gdy coś jest nie tak.

  1. SKONFIGUROWANIE USTAWIEŃ BEZPIECZEŃSTWA W URZĄDZENIU

Udostępniając dziecku urządzenie z dostępem do internetu warto skonfigurować system operacyjny. Jest to dosyć proste i powoduje ograniczenie dostępu do szkodliwych treści. Warto obejrzeć filmiki, by zobaczyć, jak skonfigurować nasz system.

  1. ZAINSTALOWANIE PROGRAMU DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ

W celu poprawy bezpieczeństwa dzieci korzystających z Internetu warto zainstalować na urządzeniach, z których korzystają, oprogramowanie do kontroli rodzicielskiej. Programy takie dają możliwość filtrowania treści, kontrolowania czasu i aktywności dziecka online itp.

Powyższe zasady są tylko propozycją i oczywiście powinny być dostosowane do wieku dzieci. Nie muszą być zastosowane wszystkie razem – warto wybrać te, które dla nas i dla naszych dzieci będą z największą korzyścią. Więcej informacji nt. zasad znajdą Państwo na stronie dzieckowsieci.pl, a także na stronie https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl.

Pozytywne wykorzystanie internetu

Internet to nie tylko zagrożenia, konieczność kontroli i stałe dbanie o bezpieczeństwo. Warto podkreślić jego pozytywne aspekty, o których zapewne się wie, ale w ostatnich latach niewiele mówi. Z raportu przygotowanego przez NASK pt. „Nastolatki wobec Internetu 3.0” opublikowanego w 2017 roku wynika, że z Internetu korzystają prawie wszyscy młodzi ludzie. Trudno sobie wyobrazić w dzisiejszych czasach funkcjonowanie bez niego. Jakie korzyści czerpią z niego nasze dzieci?

  1. DOSTĘP DO INFORMACJI

Dzieci, młodzież, ale również i my dorośli mamy niczym nieograniczony dostęp do informacji. W sieci znajdziemy mnóstwo wartościowych blogów, e-booków, audiobooków, filmów. Mając przy sobie smartfon, tablet czy komputer podłączony do internetu jesteśmy w stanie zdobyć informacje, które nas interesują, a także uczyć się nowych rzeczy.

  1. ROZWIJANIE ZAINTERESOWAŃ

Rozwijanie zainteresowań, znalezienie hobby również jest możliwe przy wykorzystaniu internetu. W sieci znajdziemy mnóstwo blogów i vlogów prowadzonych przez pasjonatów. Znajdziemy tam darmowe lekcje gry na instrumentach, lekcje języków obcych, kanały matematyczne, programy kulinarne czy tutoriale pozwalające wykonać dzieła rękodzielnicze. Dzieci mają możliwość przynależenia do hobbystycznych grup zainteresowań. 

  1. ROZWIJANIE KONTAKTÓW SPOŁECZNYCH

W dobie pandemii i nauczania zdalnego internet umożliwia nam komunikację ze znajomymi, przyjaciółmi, rodziną. Oczywiście ten kontakt nie zastąpi kontaktu bezpośredniego, jednak może pomóc w zapobieganiu poczucia samotności, odizolowania. Dodatkowo młodzi ludzie mają możliwość poznania innych osób na grupach dyskusyjnych, które mają podobne pasje
i zainteresowania.

  1. ZWIĘKSZONE POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA

Urządzenia elektroniczne z dostępem do internetu powodują wzrost poczucia bezpieczeństwa u niektórych użytkowników. Wynika to z nieograniczonego dostępu do informacji oraz możliwością sięgnięcia do internetu w sytuacjach wymagających interwencji czy nawet wezwania lub udzielenia komuś pomocy.

  1. ZAOSZCZĘDZONY CZAS

Paradoksalnie w niektórych sytuacjach największy pożeracz czasu, czyli internet może nam go również oszczędzić. Pozytywnym aspektem internetu, szczególnie w dobie pandemii, jest możliwość zrobienia zakupów bez wychodzenia z domu, dostęp do nauki zdalnej, usług bankowych czy urzędowych.

 Internet to naturalne środowisko dla naszych dzieci. Jak widać, można wskazać jego pozytywne i negatywne aspekty. Warto w tym kontekście rozmawiać z dziećmi i uczyć ich bezpiecznego korzystania z internetu. Mądra edukacja medialna wymaga od nas dorosłych – Rodziców i Nauczycieli uważnego podejścia i pozostawiania miejsca na dyskusję z młodym pokoleniem. Zachęcamy do zapoznania się z dodatkowymi materiałami, na podstawie, których m.in. powstał również ten tekst:

Ponadto, zachęcamy do zapoznania się z krótką prezentacją dotyczącą Dnia Bezpiecznego Internetu, zagrożeń w Internecie w oparciu o kampanię „Bądź z innej bajki” wraz z omówieniem – LINK.

Załączniki:

Bezpieczeństwo dzieci online
Jak zapewnić dzieciom bezpieczeństwo w internecie  -poradnik-dla-rodziców
Kompendium – Bezpieczeństwo online
Naucz swoje dziecko cyberbezpieczeństwa
Bezpieczne dziecko w sieci – porady

 

Katarzyna Blak-Filus
Ewelina Polak-Janik
Kinga Tokarska

Komentarz do “Dzień Bezpiecznego Internetu – materiały dla rodziców i opiekunów

Komentarze zablokowane.