Jak zachęcić dziecko do wykonywania ćwiczeń logopedycznych

Często na pierwsze efekty terapii logopedycznej trzeba chwilę poczekać. Jej nieodzownym elementem składową, decydującą o tempie postępów jest systematyczność w ćwiczeniach domowych.

Część dzieci z wielką motywacją zabierze się do żmudnej i systematycznej walki ze swoimi trudnościami już po pierwszym spotkaniu z logopedą. Inne, będą podchodziły do ćwiczeń bez entuzjazmu, traktując je jako niechciany i przykry obowiązek. Co zrobić, jeśli pomimo naszych szczerych chęci dziecko nie chce wykonywać ćwiczeń?

Spróbujmy zastosować poniższe sposoby.

  1. NAWYK

Każda czynność staje się bliższą, kiedy wchodzi nam w nawyk. Ustalmy z dzieckiem stałą porę dnia, miejsce i czas wykonywania ćwiczeń logopedycznych. Bądźmy konsekwentni w tym działaniu ustalmy zasady i przestrzegajmy ich regularnie. Pomocny może okazać się harmonogram ćwiczeń logopedycznych, powieszony na lodówce lub tablicy w pokoju dziecka.

  1. UWAGA

Każda czynność staje się ważniejszą, kiedy poświęcimy jej należyty czas i uwagę. Uwzględnijmy czas na ćwiczenia logopedyczne nie tylko w planie dziecka ale i swoim. Kierując swoją pełną uwagę na ćwiczenia pokazujemy dziecku, że czas ćwiczeń to czas ważny również dla nas.

  1. MOTYWACJA

Każda czynność staje się łatwiejszą, kiedy jesteśmy odpowiednio zmotywowani. Twórzmy z dzieckiem umowy i nagradzajmy wysiłki. Po wykonaniu kilkuminutowych ćwiczeń logopedycznych, przyklejajmy naklejki, przybijajmy pieczątki, pobawmy się w coś razem- dostosujmy ten czas do potrzeb i możliwości dziecka. Ustalając wspólny cel, razem do niego dążmy- dając od siebie również dużo wysiłku i energii.

  1. ZABAWA

Każda czynność staje się znośniejszą, kiedy nie traktujemy jej do końca na poważnie. Główną formą aktywności małych dzieci jest zabawa i za jej pośrednictwem w głównej mierze odbywa się nauka. Postawmy na atrakcyjność, kreatywność i włączmy się do wspólnej zabawy podczas ćwiczeń logopedycznych. Będzie wesoło jak nagle zabawki ożyją i zaczną robić różne „minki” – forma zabawy sprawi, że dziecko nie będzie nawet wiedziało, że właśnie w tym momencie ćwiczy.

Drodzy Rodzice, nie obawiajcie się, że nie podołacie zadaniu. Przede wszystkim dlatego, że ćwiczenia wymagające wiedzy i doświadczenia specjalisty wykonywane są w gabinecie, podczas zajęć logopedycznych. Ćwiczenia zadawane do domu, są ćwiczeniami wspomagającymi, którymi każdy rodzic bez problemu będzie mógł wesprzeć swoje dziecko.

Trzymam mocno kciuki za powodzenie podjętych działań terapeutycznych.

Opracowanie: Agnieszka Wytrwał – neurologopeda, terapeuta zajęciowy

Skip to content