Wszystkie poniższe ćwiczenia mogą wykonywać dzieci bez przeciwwskazań laryngologicznych dotyczących oddychania nosem.
Instrukcja dla dziecka:
– Unieś język (pozycja wertykalno-horyzontalna- szeroki język uniesiony do podniebienia twardego), zamknij zęby ale nie zaciskaj ich, domknij wargi, oddychaj nosem.
Istotne są ustalenia z dzieckiem dotyczące sposobu kontroli oddychania i pozycji języka w ciągu dnia,na przykład podczas słuchania muzyki, czytania książki,oglądania telewizji.
– Rysujemy na piórniku, na lustrze, na obudowie komputera czerwoną strzałkę, która ma przypominać o wzniesieniu języka do podniebienia twardego;
– Ustawiamy wibrację w telefonie komórkowym, np. o pełnych godzinach co będzie sygnałem przypominającym o konieczności wzniesienia przez dziecko języka;
-Trzymanie płynu w ustach i połykanie go na polecenie (dziecko oddycha nosem, a w zamkniętej jamie ustnej jest płyn), w tym czasie przez 1-2 minuty np. czytamy dziecku fragment książki.
W przypadku potwierdzenia badaniem laryngologicznym strukturalnej niemożliwości oddychania nosem przez dziecko, proponuję wykonać następujące ćwiczenia oddechowe:
– dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji : długo – krótko – długo;
– wąchanie kwiatów, kolorowych mydełek, delikatnych przypraw;
– dmuchanie na małe elementy zawieszone na nitkach;
– zdmuchiwanie kawałków papieru, piórek z dłoni.
Bardzo proszę wykonywać ćwiczenia z dzieckiem kilka razy dziennie.
OPRACOWANIE:
Agnieszka Wytrwał – neurologopeda, terapeuta zajęciowy
Źródło: D. Pluta - Wojciechowska, Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń, Wydawnictwo Ergo - Sum, Bytom 2019.