Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego 2020

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego obchodzony był po raz pierwszy 10 października 1992 r. z inicjatywy zastępcy sekretarza generalnego Richarda Huntera, natomiast w 1994 roku po raz pierwszy święto obchodzono z tematem przewodnim.

W tym roku hasło przewodnie brzmi „Zdrowie psychiczne dla wszystkich: większa inwestycja, większy dostęp”. Celem Dnia Zdrowia Psychicznego jest przede wszystkim zwiększanie świadomości społeczeństwa na temat problemów psychicznych oraz zwiększenie nakładów finansowych rządzących na opiekę psychologiczno-psychiatryczną.

Nie ma zdrowia bez zdrowia psychicznego.

Bardzo często, zwłaszcza w dobie pandemii zwracamy uwagę na zdrowie i odporność fizyczną, a kondycja i odporność ludzkiej psychiki jest pomijana. Często zapominamy o tym, że zdrowie psychiczne jest równie ważne jak zdrowie fizyczne. Ciało i umysł to naczynia połączone, które wpływają na siebie nawzajem, dlatego tak ważne jest aby dbać o nie dwutorowo.

Jak dbać o swoje zdrowie psychiczne? Jest wiele dróg do osiągania zdrowia psychicznego.

Zadbaj o swoje relacje z innymi ludźmi – pielęgnowanie więzi z innymi ma wpływ na samopoczucie. Dzielenie się przeżyciami, radościami i smutkami zbliża i daje możliwość na wyrażania siebie.

Troszcz się o swoje ciało – kondycja fizyczna i zdrowe ciało ma niebagatelny wpływ na samopoczucie psychiczne, dlatego warto zadbać o zdrowe odżywanie i regularny wysiłek fizyczny. Istotne dla psychiki będzie także dbanie o tzw. higienę snu.

Znajdź swoje hobby – zaangażowanie się w pasje podnosi poziom energii i motywuje do wyznaczania sobie celów, relaksuje i daje poczucie satysfakcji. Hobby stanowi odskocznię od codziennych obowiązków, co jest niezwykle istotne aby podtrzymywać zdrowie psychiczne na jak najwyższym poziomie.

Korzystaj ze wsparcia – nikt z nas nie jest samotną wyspą. Nie zawsze musimy radzić sobie sami. Proszenie o pomoc i wsparcie w trudnościach nie jest niczym złym. Otrzymywanie
i udzielanie wsparcia pomaga zachować lepsze samopoczucie. Jeśli towarzyszy Ci przekonanie, że pomimo różnych podjętych kroków nie radzisz sobie lub doświadczasz silnych emocji zawsze możesz zgłosić się po pomoc do psychologa lub pedagoga szkolnego. W końcu to dla Was jesteśmy w szkole! J

Znajdź czas na odpoczynek i bądź dla siebie wyrozumiały/a! Znajdź to, co sprzyja Twojemu zdrowiu psychicznemu. W zdrowie warto inwestować, warto o nim rozmawiać – w ten sposób możemy podkreślać jego wagę i popularyzować ten temat.

W załączniku do artykułu dostępna jest przygotowana przez nas prezentacja, z której dowiecie się więcej na temat zdrowia psychicznego, m.in. znajdziecie podpowiedź jak w dobie pandemii dbać o swoje zdrowie psychiczne. Zachęcamy do zapoznania się z nią.

Kinga Tokarska

Ewelina Polak-Janik